Werkgeluk is een hot item. Iedere werkgever streeft naar gelukkige medewerkers. Toch kan een te grote focus op geluk juist voor een averechts effect zorgen. Wanneer het altijd ‘leuk’ moet zijn, neemt de spanning toe. Mag werk soms ook even stom, saai of moeilijk zijn? Een pleidooi voor echte emoties op de werkvloer…
Stom werk en moeilijkheden
Ik herinner me nog goed de momenten in mijn eerste baantje, toen we urenlang brieven in enveloppen stopten voor een grote mailing. Stomvervelend werk, maar wat hadden we een lol.
Ook herinner ik me mijn eerste ruzie op het werk. Ik was immens boos op een collega die mij, naar mijn gevoel, onterecht beledigde. Ik klaagde bij onze manager, maar die liet ons het zelf uitzoeken. Wekenlang heb ik die collega ontlopen, tot we het uiteindelijk uitpraatten en zelfs een mooie vriendschap ontstond.
Gedoe op werk is er altijd
We kunnen er niet omheen. Vaak hebben we het zelfs nodig om naar een volgende fase van onze ontwikkeling te komen. Zonder wrijving geen glans en niets klaart de lucht beter dan een onweersbui. We weten dit allemaal, toch?
Waarom reageren we dan vaak nog krampachtig als iemand de balen heeft, eens flink boos is of als er gedoe ontstaat? Waarom voelt de ene collega zich altijd slachtoffer, staat de ander klaar om te veroordelen en wil een derde alles oplossen? Het spel van de drama driehoek.
Geluk, wat is dat eigenlijk?
Met de focus op werkgeluk zou het fijn zijn als emoties op het werk meer toegejuicht worden. Geluk is immers een emotie, toch? Het emotie-expertisecentrum omschrijft geluk als het gevoel dat samenvalt met je natuurlijke staat van zijn: je denkt even niet meer na, er is geen toen en straks, alleen een intens beleven van het moment. Dit is niet iets wat je werkgever kan regisseren.
Toen ik deze definitie van geluk beter begreep, snapte ik dat geluk was wat ik voelde toen we lol hadden met het versturen van de saaie mailing. We zaten compleet in het moment, zingend en lachend. Ook voelde ik geluk na het gesprek met de collega die ik weken had ontlopen. De emoties van verveling, frustratie en boosheid leidden juist tot die geluksmomenten.
Gaat werk eigenlijk wel over geluk?
Werk draait in mijn optiek niet per se om gelukkig zijn. In de basis gaat werk om het uitoefenen van een taak die een (groter) doel dient. Met het uitvoeren van onze taak nemen we onze plek in binnen een groter geheel. Voor onze bijdrage ontvangen we een beloning.
Wanneer we ons focussen op die taak en plek die we innemen en onze emoties en gevoelens daarbij in acht nemen, leren we veel. Als frustratie, verveling, aarzeling en toewijding ervaren en gedeeld mogen worden, kunnen we steeds meer ons natuurlijke zelf zijn. En dus ook op werk vele momenten van geluk ervaren.
Emoties ervaren en delen op werk
Het bewust ervaren en delen van gevoelens en emoties op het werk is echter niet altijd de norm. Vooral niet als er veel druk heerst om het allemaal leuk te laten zijn. Regelmatig speel ik met professionals een emotiespel. Vertrekkend vanuit werk, kijken we naar activiteiten, sfeer, momenten van samenwerking en hoe deze gevoeld en ervaren worden. Het is ontwapenend, hilarisch en soms pijnlijk. Het emotiespel helpt om alles samen te laten vallen en zorgt vaak voor belangrijke inzichten.
Wil je meer weten over emoties op werk? Blijf mijn blogs bezoeken of neem contact met me op.